torsdag 17 december 2009

Taika


Den här koppen står högt på min önskelista inför julen. Iittala har den, i ordets rätta bemärkelse, sagolika serien Taika. Det är det finska ordet för magi, och visst är det förtrollande vackert, här med den midnattsblå fonden. Porslinet finns i ytterligare tre färgställningar där den vit-svarta särskilt utmärker sig.

Klaus Haapaniemi heter mannen bakom Taika. Han har en diger produktion bakom sig, bl.a som illustratör och textildesigner. Han har haft så skilda uppdragsgivare som Diesel och Marimekko, och nu även Iittala.

2 kommentarer:

  1. De är så underbart vackra och i alla färgställningar, jag har varit flera gånger på Inspiration och hållit i dem, de står också högt på min önskelista.

    SvaraRadera
  2. Håller med er, den är underbar. Kan bara inte bestämma mig för vilken färg som jag gillar mest. Den röda är också mycket fin men blir väl lite för mycket jul.

    SvaraRadera