måndag 22 november 2010

Original Maids of Honour


Åker man ut till Kew under sitt Londonbesök får man inte missa afternoon tea på The Original Maids of Honour, döpt efter bakverket med samma namn.


På kakfatet ligger, förutom smörgåsar och scones med jordgubbssylt och clotted cream, två maids of honour, en åt mig och en åt min son. Alldeles för få, tyckte vi då. De wienerbrödsliknande kakorna med vaniljkräm slank ner alldeles för fort.



Här serveras teet ur traditionellt, blåvitt engelskt porslin.


Naturligtvis tittade jag under koppen. Vill man inhandla en likadan så kan man gå in på Spodes hemsida. Man får fyra tekoppar med fat för £84. Om man bor i Storbritannien vill säga.


Som ni ser så serveras här bakverk med anor. Det sägs att det var Henrik XIII som namngav dem efter de hovdamer som åt dem på silverfat.


Lägg märke till den lilla firmabilen!


Och på andra sidan gatan, bakom muren, ligger Royal Botanic Gardens, mer känt som Kew Gardens.

5 kommentarer:

  1. Så underbart, dricka te i en sådan kopp och med de anorna. Så fina kort, den lilla fina firmabilen mellan buss och bil och fin bakgrund. Jag längtar till London.

    SvaraRadera
  2. Är det kanske dit vi ska fara nå'n gång, tillsammans alltså?

    SvaraRadera
  3. Jag åker gärna till London igen, och gärna med er!

    SvaraRadera
  4. det där är ju nästintill exakt den bild man har av england. blåvita koppar och afternoon tea i oändlighet. vill också!

    o du, grattis på namnsdagen!

    SvaraRadera