lördag 27 februari 2010

Blå Pyro


Det här, mina vänner, är något så ovanligt som Blå Pyro. Grön Pyro har man sett i många hem och antikaffärer, brun också, men titta här - jag har en blå! Jag älskar visserligen den gröna och skulle gärna ha en hel servis, men nu har jag ändå en blå, och det är så fint att det är blå botten under den blå blomman.


Pyro är ännu en servis som gjordes till Sthlmsutställningen 1930. Det var den duktige Wilhelm Kåge som gjorde den, först i brunt, sedan i grönt och 1940 även i blått. Kaffekoppen är helt underbar. Jag ser den framför mig i handen på en 12-årig flicka i flätor och stickad kofta som just kommit in från en skidtur. Hon sitter vid det vaxduksbeklädda köksbordet och får en kopp choklad. Märks det att jag är lite svag för krigstidens Sverige? Kanske för alla mammas barndomsberättelser som var hennes bästa godnattsagor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar