söndag 21 februari 2010

Swedish Grace


När det är kalas i Flurkmark kan man ha så tur att man får dricka sitt te ur koboltblå (färgen heter Hav) Swedish Grace. Det hade jag förra söndagen! Och ser ni vilka läckerheter som bjöds till? Och ändå har jag inte fått med alla vackra cup cakes. Till den duken skulle de andra, mildare färgerna av Swedish Grace passa mycket bra. Man kan ju kombinera!

Louise Adelborg gjorde den s.k. nationalservisen till Stockholmsutställningen 1930. Dekoren är stiliserade veteax och påminner om Hertha Bengtssons Blå eld som kom mycket senare. I år har Rörstrand (Pia Törnell) kommit med en ny mugg för den som gillar stora, höga muggar.
Swedish grace kallades ju svensk design på 20-talet, ni vet allt det där som är smäckert och gracilt, lyxigt och välgjort såsom glas av Simon Gate och möbler av Carl Malmsten, med inspiration från antiken. Och sen kom funktionalismen.

4 kommentarer:

  1. hurra du tog rätt beslut!
    jag är mkt glad för det.

    SvaraRadera
  2. Och jag är mkt glad över dina uppmuntrande tillrop. De var förmodligen helt avgörande!

    SvaraRadera
  3. Ja jättebra att du kom tillbaka. Observera att det var min svärmor som sa att hon strukit duken! De enda Swedish grace vi har i milda färger är de bleka duvblå jordgubbsskålarna tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Det är billigare att skaffa en matchande duk. Men förstås inte lika roligt som att få nytt porslin! Få se, när fyller du jämna nästa gång...

    SvaraRadera