fredag 9 juli 2010

Födelsedag


I dag fyller jag år! Och så här såg det ut när jag hade kalas på 70-talet. Barnkalas var inte vanliga där jag bodde, men ett par kompisar fick i alla fall vara med. Min bästa Sara förstås, för utan henne blev det ingen födelsedag, och min dagmammas barnbarn.

Det syns inte så bra, men vi barn ska lägga upp tårtbiten på Bersåassietter. Vi hade nämligen tekopparna (som vi mest drack choklad ur). Tråkigt nog visste ingen att dekoren inte klarade av maskindisk så våra koppar finns inte kvar.


Men titta här! Av finkopparna finns det en kvar. Den påminner så mycket om barndomens kalas, släktingar, tanter, kakor, tårtor! Kvisten är förstås något annat, men för mig har det alltid varit förgätmigej, blomman som väckte så många känslor hos mig som barn, som pryder koppen.

Blomkoppen är tillverkad av Wawel i Polen och eftersom det bara finns en kvar så blir det förstås inte den jag dukar med i eftermiddag när det blir kaffekalas i trädgården. För i år är det varmt och soligt och blomdoft i luften.

2 kommentarer: