lördag 21 augusti 2010

Jag valde Tulip


Det här är en kopp helt i min smak med stiliserade blommor i bleka färger. Jag har inte lyckats ta reda på vem som gjort dekoren, men fatet ser ut att kunna vara gjort av Helmer Ringström.


Värdinnan, tillika födelsedagsbarnet, har just kommit ut med kannan. Snygg, eller hur? Förmodligen tänkt till te och hett vatten, men den här dagen var den ena fylld med kaffe. Ser ni förresten smultrontrappan i bakgrunden?


Och vilket kaffekalas det blev! Hela familjen hade varit engagerad i bakningen så det var ett dignande kakfat vi bjöds från. Här ser ni den läckra tårtan flankerad av Tulip och Ann Charlott. Klänningen matchar inte riktigt koppen, men väl tårtan och bären. Och den vackra dagen!

4 kommentarer:

  1. Så söt kopp, tror också att det är Helmers. Den ljusblåa tekannan är Stig Lindbergs, jag har den ena delen i grönt.

    SvaraRadera
  2. Tack, Randiga Tråden, för kompletterande information! Jaså det är Stig L som gjort den kannan. Han hade verkligen ett brett register. Den måste vara jättesnygg i grönt. Visas den på din blogg snart?

    SvaraRadera
  3. Härligt! Denna koppen är fin måste jag säga! Jag hittar ingen info i Gefle-böckerna om vem som står bakom dekoren, men det kan ju vara en av många...de flesta av de andra blomliknande dekorerna på just denna E-modellen är ritade av Ellen Mortensen, du kan leta efter Crocus, Pärlhyacint och så finns en mer ovanlig med violer på som jag bara sett en enda gång... Även Lillemor Mannerheim gjorde ju en del blomdekorer, men alla som jag hittat är på modellen AU (samma som Zebra).

    Vad gäller din dubbelkanna så är ingår den i två serviser utöver de speciella handmålade fajansvarianterna som man ibland hittar, nämligen serviseerna Colorado och Pastella. Denna ser väldigt ljusblå ut, så då tror jag det är Pastella-servisen som din kanna hör till. Modellen heter ST och kom som komplement till servisdelar i modell LA (tallrikar, uppläggningsfat mm). Mycket fin tycker jag!

    Ps. Jag samlar ju på Gefle-koppar och saknar Tulip, så om du kan tänka dig byten eller så så skulle jag gärna vilja få tag i en sån! Jag har ju bl.a. en extra Crocus i samma modell som din Tulip :-) Du kan väl höra av dig till porslinsbloggen (at) gmail.com så kan vi snacka!

    SvaraRadera
  4. Vilken ljuvlig kopp!! Helt fantastisk :)

    SvaraRadera