måndag 4 januari 2010

Hagtorn II


Det här porslinet väcker den romantiska person jag i grund och botten är. Se bara på detaljerna: de graciösa, men ändå lite motsträviga hagtornskvistarna, de mjuka formerna, guldkanten - och så färgerna, det milt rosa och gröna på den rödbruna slingan.


Den rokokoinspirerade servisen är tillverkad i opakporslin, som var lite bättre än det vanliga flintgodset. Den har litografiskt kromotryckt dekor, vilket var ett nytt, inte så kostsamt, sätt att trycka i flerfärg.

Anledningen till de olika trycken på de flata tallrikarna kanske beror på att serviserna på den här tiden tillverkades med dubbla uppsättningar varmrättstallrikar, en för fiskrätten och en för kötträtten. Över huvud taget så innehöll serviserna fler delar än vad de gör i dag.

4 kommentarer:

  1. Det är ett mycket vackert porslin. Det är väl det enda jag saknar, en vacker, gärna äldre matservis. Jag har bara en billigare servis som jag tycker mycket om men den är ju lite enkel. jag får börja spana efter något bra och kanske det finns ett par "detektiver" som kan hjälpa till - Katarina och Joanna är ju bra på sån't.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar båda serviserna och jag letar också efter en servis som skulle kunna bli mitt "fin" porslin. Hoppades att det skulle finnas en till kaffegodset efter mamma. Har letat på tradera, men det är inte lätt när man inte vet vad serien heter.
    Detektiver sökes.

    SvaraRadera
  3. Skulle önska att jag fick tag i hagtorn kaffekoppar har haft 6 stycken men trots stor försiktighet har jag nog bara 2st kvar

    SvaraRadera