onsdag 27 januari 2010

Grand


Jag gav bort min Grandkopp (bland andra) i julklapp förra året. Tänkte att jag skulle begränsa mig lite och inte ha alltför många stilar och färger i min samling. I somras fann jag dock denna utan fat på en loppis i Haparanda och så är jag tillbaka igen - till att tillåta mig allt som jag tycker är vackert!

Den här modellen heter AB och formgavs, inte oväntat, av Arthur Percy. Dekoren heter Grand (1943-57). Modellen finns också i mustigt gult med breda guldkanter, då under namnet Rex, och Menuett heter en mer anspråkslös - men oh så söt- dekor med utspridda små blå löv.

5 kommentarer:

  1. hmm.
    jag har ett fat extra.
    fann några på ria strax efter att jag fick den fina julklappen så jag köpte på mig både tekanna och kopp och fat och gräddsnipa och sockerskål.

    sen hittade en kompis kaffekoppar och kaffekanna så jag sa köp köp och hon köpte åt mig.

    hittar jag ingen ensam grandkopp så får du ett ensamt grandfat som hittelön för en hyacintkopp.

    (ps. du drar in mig i koppfördärvet! det är ljuvligt.)

    SvaraRadera
  2. Å. Grandkannorna är ju bedårande! Ja, alla delar för den delen. Jag kommer och fikar någon gång fram på vårkanten!

    Jag tror på en bytesdag(se nästa inläggs kommentar)för jag har en del kopplösa fat och vice versa.

    SvaraRadera
  3. ja kom och fika!
    det är bara att välja; kaffe eller te, det blir ur grand i vilket fall som helst.

    nu ska jag läsa nästa inläggs kommentar, det låter som en bra idé.

    SvaraRadera
  4. Åh alltså de här kopparna är ju helt underbara! jag tänker på kuddar eller moln, så himla fint. Vi drack ur dom hos joanna, Jon och Torsten. De var ju toppen! jag gillar ju bäst tekopparna eftersom jag dricker mest te.
    Oh! Där har du ju värsta bra tipset på kommande födelsedagar och liknande. Koppar! Det skulle jag bli superglad av! Jag gillar att du, jag och Ida har hållit fast lite vid det där, att vi ger varandra presenter.

    SvaraRadera
  5. Ja, Amanda, jag säger detsamma. Bästa presenten är en loppiskopp!

    SvaraRadera