söndag 17 januari 2010

Hackefors


Mormors kaffeservis, elegant så det förslår, med återhållen färgskala och snirkliga guldkanter, från Hackefors. Jag tycker att blomman verkar vara någon sorts iris. (Vad säger blomsterkännarna?) Koppen är drickvänlig med sitt tunna gods och svängda överkant. Och så känns det så extra fint att dricka ur en kopp med fot. Och se på örat!

Om Hackefors vet jag i stort sett ingenting, men jag har tagit reda på att fabriken startade 1929. En period (1934-57) gjorde man eget porslin, men gick efter ett tjugotal år tillbaka till att köpa in färdigt porslin från Tyskland och dekorera det och förse det med guldkanter. Så småningom blev fabriken uppköpt och torde numera vara i finsk ägo.


Om en Hackeforsservis har en sådan här märkning är det bara dekoren som är svensk. Porslinstillverkarens stämpel är gömd under den påklistrade dekalen som tydligen också kan vara grå. Det egna porslinet har, förutom företagsnamnet, två korslagda blixtar på undersidan.

4 kommentarer:

  1. En släktklenod med anor. Först mormors, sen mammas och nu min. Undrar om det var någon som hade den före mormor? Vem kommer att få den i sina ägor efter mig?

    Nåväl, kopparna är så vackra och tunna och härliga synd att det bara är sex kvar varav en kantstött.

    Jag har googlat och letat på tradera men hittar inte serien, det vore lättare om den hade ett namn. Skulle gärna ha en hel matservis i samma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Hej! Har du fått veta namnet på servisen? Jag har också letat efter det en längre tid och trillade nu in på din sida! Tycker också det är en Iris. Jag har både mat- o kaffeservis i denna superfina servis, men saknar o skulle behöva komplettera litet - är ju som ovan sagt, lättare att hitta något om man visste namnet...! Hackefors är ånyo på svenska mark, varumärket köptes upp av Porslinsfabriken i Lidköping AB 2007. Har pratat med dem om servisen, men de kunde inte hjälpa tyvärr. De hade inte fått med någon dokumentation på äldre tillverkning när det köptes tillbaka. Synd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jag har inte fått veta något mer om servisen, och aldrig sett så mycket som ett kaffefat på loppis.Synd att inte ens Hackefors vet vad de har tillverkat genom åren!

      Radera