lördag 9 januari 2010

Arthur Percy


Vad skulle Gefle porslinsfabrik ha varit utan Arthur Percy? Percy var redan en etablerad konstnär när han i början av 1920-talet blev den som tog Gefle till nya höjder. Och visst kan man ana att han varit elev till Matisse, speciellt när man betraktar hans dekorer med människor och djur. Han var inte fast anställd hos Gefle utan var fri att arbeta för andra, men då i glas och textil.

Förutom tidigare nämnda Lillemor är de här serierna, Svart glasyr och Vinranka två av Percys storsäljare.


Percy var en kontrasternas man som formgav så stiliga serviser som Grand och så folkliga som Blått band.

12 kommentarer:

  1. Det är så kul att få se mer! Jag ääälskar ju också sådant här, men inte tillräckligt för att skapa sådana samlingar som du har, för att inte tala om kunskapen bakom!

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att det intresserar någon mer än mig själv! Jag tänker att jag lär mig något för varje inlägg jag gör. Men dina dukar, de är ju jätteroliga att få se!

    SvaraRadera
  3. Är bilderna från din samling? Det är jätteintressant att läsa och lära sig mer men jag är inte heller riktigt lika entusiastisk som du. Tur för oss att du är det.

    SvaraRadera
  4. Hmm... just de här bilderna har jag hittat på nätet. Men det är ju bara ni som är här och läser, inte nätantikhandlarna, får jag hoppas...

    SvaraRadera
  5. bara du skriver ut källan, kan du vara lugn.
    Som jag gör när jag knycker bilder och recept på maträtter.
    Jag njuter också av dina inlägg.

    SvaraRadera
  6. Om det inte står något på hemsidan om upphovsrätt ska man väl egentligen fråga upphovsmannen om man får använda bilderna.

    SvaraRadera
  7. ARTHUR PERCY JAG ÄLSKAR DIG eller kanske mest dina koppar och fat och annat porslin.

    SvaraRadera
  8. Ja, man måste alltid fråga om tillåtelse att lägga ut andras bilder, texter mm. Upphovsrätten gäller väl i 75 år tror jag. Det var 50 år förr men dom har ändrat. Tom bild på personer ska man också egentligen fråga om lov att publicera pga personuppgiftslagen. Nu är det väl inte så många som gräver i våra bloggar så det är nog lugnt.

    SvaraRadera
  9. Apropå Joannas kommentar så sa Signe att det ser ut som att han har lösnäsa, och det får man väl hålla med om.

    SvaraRadera
  10. Appappapp, ni har fel allihop angående upphovsrätt. Eller egentligen har Katarina rätt: alla måste tillfrågas om inte upphovsmannen märkt sitt verk med annat. Läs mer på t ex http://www.creativecommons.se/

    Var på seminarium igår med Sveriges mest erkände upphovsrättsexpert och this is the shit inför framtiden. Experten heter Mathias Klang och han uppmuntrade i samma anda civil olydnad och sunt förnuft.

    SvaraRadera
  11. Det är klart att jag har rätt. Jag håller ju på med PIM, skolverkets datautbildning.

    SvaraRadera
  12. hahaha, signe har rätt.
    en sån attrapp man kan köpa på butterix.
    lösglasögon näsa och mustasch i ett.

    SvaraRadera