fredag 1 januari 2010

Poem


Dagens fikagäster tömde inte alla fat. Ett par biskvier blev över till mig och R att avnjuta efter middagen. Nyårsaftonens vita linneduk är i tvätten och salsbordet har fått en lila dito, och vad passar då bättre än att duka med Poem, servisen jag började samla på som barn, i början av 1980-talet.

Tyvärr slutade man tillverka Poem innan jag hann samla klart, så det blev en ganska kostsam investering att köpa de sista delarna. Då hade även porslinsaffären i Arvidsjaur upphört så det blev på Duka i Umeå som jag inhandlade den sista tredjedelen av servisen.



Flintgods. Rörstrand. Ulrika Hydman Vallien. 1980-tal. Handmålad dekor.

4 kommentarer:

  1. Det var som 17, inte visste jag att det var UHV som designat.

    SvaraRadera
  2. Hon gjorde ett gästspel hos porslinstillverkaren just när glasbruket hon arbetade vid blev uppköpt av Rörstrand. Det är, vad jag vet, enda gången hon gjort en hel servis i porslin.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt jag äntligen hittade vad mina gamal vackra kaffekoppar heter:-) Jag har bara två koppar kvar, och troligen endast ett fat. Men de är fortfarande så söta o goa dricka kaffe ur. Mindes inte att det är UHV som gjort dem. Kul du lagt ut det här!
    Mvh Eva

    SvaraRadera
  4. Ja, de är lite för nya för att hamna på andrahandsmarknaden, tror jag, men kul att fler uppskattar dessa 80-talskoppar!

    SvaraRadera