måndag 21 september 2009

Blå Ulla


Rykande färsk i mitt koppskåp är denna kaffekopp som jag i dag köpte för en tjuga. Dekoren tilltalar mig inte på samma sätt som andra Geflekoppar, och den saknar fat, men glasyren är fantastisk. Det syns tyvärr inte hur den blänker i kapp med kakelugnen i bakgrunden.

Blå Ulla är tillverkad av Gefle. Fatet är mörkblått. För mig okänd designer, men mönstret är till förvillelse likt Blå blomster som ritades av Birgit Ternell och var i produktion 1970-75. Kanske är Blå Ulla en föregångare till denna?

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Det var jag som skrev och tog bort föregående kommentar.
    Skriver en ny här.

    Vilken fin kopp, ljuvligt mönster.

    SvaraRadera
  2. Det finns kvar två stycken på Myrorna. Ska jag köpa dem åt någon?

    SvaraRadera
  3. ja, tack, om det inte är försent nu så..

    SvaraRadera