onsdag 23 september 2009

Mon Amie


Mina dyraste tekoppar som jag köpte på en nätantikaffär för ett par år sedan, med härligt tunt gods som är trevligt att dricka ur. Fast lite tråkigt är det att de var så lätta att skaffa. Det är trevligare när det är en liten historia bakom, och man har ett minne från när man fick syn på koppen första gången, när hjärtat klappar lite hårdare tills man har fått den i sin hand och verkligen äger den.

Mon Amie är en Rörstrandskopp formgiven av Marianne Westman och tillverkad 1952-87. Den finns även i en rundare modell.

6 kommentarer:

  1. en av mina favoriter, både mönstermässigt och formmässigt.

    SvaraRadera
  2. jag älskar det tunna porslinet, det är så gott att dricka ur en sådan kopp, men teet kallnar fortare har jag upptäckt. Så man får dricka fort.

    SvaraRadera
  3. Och har ni sett tekannan? Med de små prickarna runt locket... Googla så får ni se.

    SvaraRadera
  4. asså åh! så himla fint. med alla små detaljer och ändå blir det inte plottrigt tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Jag Googlade och hittade massor med annonser där folk säljer detta porslin.
    Tekannan hittade jag i två olika modeller. En i traditionell tekannaform och en hög med rottinghandtag. Den senare fanns på Tradera och gick för 650 kr. Den första finns på blocket som hel teservis, de begär 7900 för allt.

    SvaraRadera
  6. jag glömde säja, att sockerskålen var också himla söt, med prickarna runt kanten på locket.

    SvaraRadera