måndag 14 juni 2010

Rosmarin


När Gunillas mamma fyllde 40 år så åkte hennes pappa till K. N. Lundqvists diversehandel i Hökmark och valde ut denna teservis som present till sin fru. Visst är det fint! Och vilket fint val han gjorde. Rosa Rosmarin.


Hertha Bengtsson (Blå Eld, Koka m.fl.) gjorde Rosmarin i slutet av 50-talet. Den finns även i brunt, gröngrått och vitt.


Servisen har hela tre kannor: varmvattenkanna, tekanna och grädd/mjölkkanna. Jag gillar att tekannan påminner om Alladins lampa. Och prickarna runt midjorna är genialiskt om man vill ha randigt och bulligt på samma gång.


Se på denna trekantiga knopp - vilken fulländning. Och reliefkanten runt locket!


Sockerskålen har också en trevlig form. Att den har socker i sig tyder på att den används. Och det är klart, vem skulle inte vilja använda en så fin servis närhelst tillfälle ges?

7 kommentarer:

  1. Ja det var ett bra val, den är så fin.

    SvaraRadera
  2. Men så helt underbar, färgen, formen, ja allt.

    SvaraRadera
  3. jag har nu bestämt att gunillas mamma skall ge mig denna servis.
    går hon med på detta tro?
    eller gunilla, om det är hon som har den i sin ägo?

    meddela dem iaf snarast, så att den kan skickas till mig så fort som möjligt.
    tack på förhand.

    ps. JAG DÖR FÖR DEN ÄR SÅ HIMLA FIN.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Oj vilken uppmärksamhet min servis fick! Jag är verkligen stolt över den och glad att jag fick den av min mamma. Jag minns hur lycklig och överraskad mamma blev när hon fick 1956.

    Ha en trevlig sommar!

    SvaraRadera
  6. Ja, det är en servis värd all uppmärksamhet!

    SvaraRadera
  7. Åh! Jag älskar denna servis... jag har sökt precis denna tekanna länge, men jag har gett upp lite. det fanns ibland i andra färger på tradera men de blev så dyra. Jag har också några assietter som är snarlik denna serie.

    SvaraRadera