tisdag 23 mars 2010

Blå blom


Till vårt första gemensamma hem fick jag på min födelsedag två koppar av min svärmor och två av min mor. Det var Blå Blom, en 1800-talskopp som sedan några år tillbaka inte tillverkas längre, lite synd med tanke på att det är den kopp som varit i produktion längst (utan avbrott, vad jag vet) i vårt land.


Blå Blom är för mig kaffekalas i trädgården med vit linneduk och vackra småkakor, sol genom lövverk, syrendoft och fågelkvitter. Och någonstans i bakgrunden vita kökshanddukar på tork i den varma försommarbrisen.


Jag har tre varianter av Blå Blom. Den till höger är den enda som faktiskt har blommor i dekoren. De övriga har den mer vanliga druvklasen. Inspirationen till koppen kom från England där det på 1800-talet tillverkades liknande porslin med dekor av blå porslinsmassa.


1 kommentar:

  1. Jag dricker mitt morgonkaffe ur den största (tekoppen) varje morgon, har gjort det i 20 år minst och njuter varje morgon. Ja det är sorgligt att de har upphört.

    SvaraRadera