tisdag 16 mars 2010

Intresset uppkom tidigt


Det här måste vara min första dockservis. Jag hann få ett par till under min uppväxt. Här bjuder jag min äldsta syster på kaffe i vår sommarstuga. Mamma hade virkat byxorna.

Och här ska mamma och mormor få lite bröd till kaffet. Det är i mormors vardagsrum i Nälden - ljuvliga plats på jorden! Hos mormor var allt så vackert, gammalt och med historia. I sekretären fanns det som var mest spännande: amerikabreven, mormors avklippta fläta och andra minnessaker som tog mig till de svunna tider jag älskade att drömma om. Mormors garderob var ett annat favoritställe.

Sekretären är nu min. Den innehåller inte lika spännande saker som då, men det var en stor glädje att få den. Mina kläder hade mamma sytt, återigen grönt och gult.

2 kommentarer:

  1. Ja tänk vilken känsla det var att komma dit. Det såg alltid likadant ut och luktade på ett speciellt sätt. Fåtöljerna och soffan, stickiga att sitta på med bara ben. Kudden, eller åtminstone en likadan, har jag i min ägo.

    SvaraRadera
  2. Det är samma kudde, och den passar nog lika bra i ditt hem!

    SvaraRadera