torsdag 25 mars 2010

Våffeldagen


Nu börjar våren! Och jag gör våfflor till barnen, mina och några till, när de kommer hem från skolan. Fatet på fot har en av mina systrar köpt åt mig på Dollarstore (för typ ingenting).


Visst har jag tur som har Fuga-skålar i tre storlekar? De två mindre är gamla, men den större köpte jag ny 1998, när jubilerande Orrefors tog upp den igen.


Prisbelönta Fuga gjordes av Sven Palmquist som uppfann det här sättet att göra glas på 50-talet. Fuga-glaset kommer till på så vis att flytande glasmassa rotetar i en form och får på så sätt de runda, mjuka kanterna som inte behöver något efterarbete. Mycket elegant, tycker jag.

På senare år har Lena Bergström vidareutvecklat fuga-tekniken med skålar som Pastill och Mingle.

Läs mer om Marie bebådelsedag på Nordiska muséets hemsida.

2 kommentarer:

  1. jag har en stor fin fuga.
    äldre som inte har riktigt samma vinkel, den är snävare, om du förstår hur jag menar.
    vet du mer om den?
    min är rökfärgad.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet att han gjorde en rakare variant också. Du har tur som har en stor en. Min svärmor har en stor röd, men av den vidare modellen.

    SvaraRadera