torsdag 27 maj 2010

Sommar sommar sommar


Nu är den ju snart här, sommaren, och man kan tillåta sig att längta efter kaffe i det gröna. Och det är så här utflyktskorgen ska vara packad: koppar av porslin, med fat, nybakt vetekrans, kaffet i kanna, duk. Och alltihop plockas upp ur en spånkorg. Inga plastpåsar, -burkar, -muggar -kassar så långt ögat når.

Fast den där kaffekannan... Nog är termosen en bra uppfinning, om man gillar varmt kaffe. Och kanske plastpåsar ändå, om man inte gillar torra bullar. Och ska man gå en bit så är ryggsäck inte helt fel.


Maj Lindman målade skolplanschen för månaden juli. Vi har den i stugan, den som vi besöker mest om vintern. Då känns det inte tillåtet att drömma om sommaren, eftersom det skulle förta glädjen över vårvintern, som ju är underbar. Men nu. Nu är smultronen inte långt borta.

2 kommentarer:

  1. Den planschen påminner mig om mina barndomssommrar, när vi var hos faster Valina och det skulle hässjas hö. När det var dags för eftermiddagsfika, kom hon med en flätad korg med lock på var sin sida.Först la hon ut en stor filt och sedan en fin sommrig duk på den, porslinskoppar med fat, glas till saften och så nybakt vetelängd. Kaffet kokades över öppen eld, det luktade alltid så gott och ibland fick vi barn smaka. Jag gillade bäst att dricka kaffet på fat och med en sockerbit i munnen.
    En gång hade hon med sig en kattunge i spånkorgen, snacka om en glad överraskning.

    SvaraRadera
  2. Åh, vad det låter härligt! Synd att jag inte fick vara med om det. På min tid fick man sitta i Valinas hammock, men det var också väldigt trevligt.

    SvaraRadera